Laman
- Beranda
- al ilmu
- al kisah
- Allah dan Jalan menuju Allah
- Cahaya
- Do'a Doa
- Futuhat Al Makiyyah
- Hadits Qudsy
- Kalam Kalam Hikmah
- Kata Hati
- Kebenaran Hakiki
- Kitab Tauhid
- Mahkota Aulia Illaita'ala
- Mutiara Kalam Habaib
- My notes
- Qitab Sirr Al Asrar
- Shalawat
- Syaikh Abdul Qadir Al Jailani
- Syar'i
- Syarh Al Hikam
- Taddabur Ayat Ayat
- Tokoh dan Biografi
Kamis, 31 Oktober 2013
5: JALAN PARA SAHABAT R.A
Kaum Muslimin yang dibimbing secara langsung
oleh Rasulullah s.a.w telah menunjukkan
kecemerlangan dalam apa juga bidang yang
mereka ceburi dan apa juga suasana yang
mereka berada di dalamnya. Mereka mampu
bertahan ketika menghadapi ujian bala bencana,
menanggung penghinaan, ejekan, penentangan
dan penyiksaan sehingga mereka terpaksa
mengharungi lautan ke Habsyah dan meredah
padang pasir ke Yasrib demi menyelamatkan
agama mereka. Di hadapan Raja Habsyah,
Jaafar bin Abu Talib selaku ketua Muhajirin di
Habsyah, telah memberi penerangan lengkap
dan jelas mengenai Nabi Muhammad s.a.w dan
agama Islam, mematahkan hujah wakil pihak
Quraisy yang menuntut agar kaum Muslimin
dihantar pulang ke Makkah. Jelas sekali para
sahabat Rasulullah s.a.w bukan sahaja memiliki
ketahanan jiwa menanggung kesusahan malah
mereka juga memiliki kecerdasan akal fikiran.
Mereka adalah duta-duta Rasulullah s.a.w,
menterjemahkan sifat-sifat baginda s.a.w iaitu
benar, amanah, menyampaikan dan bijaksana.
Mereka boleh berdiri di hadapan sesiapa sahaja
bagi menyampaikan kebenaran secara bijaksana.
Apa yang terbit dari mereka adalah bakat-bakat
dan sifat-sifat Roh Islam yang tulen yang
memenuhi seluruh rongga tubuh mereka dan
setiap ruang hati mereka. Ketulenan Roh Islam
yang mengendalikan kehidupan mereka
menyebabkan mereka Islam pada perkataan,
Islam pada perbuatan dan Islam pada amalan
hati.
Ketulenan Roh Islam lahir apabila ia digilap
dengan cara mengesakan Allah s.w.t,
mengabdikan diri kepada-Nya dengan beramal
salih dan bertakwa serta mengasihi saudara
Muslimnya apa yang dikasihi untuk dirinya
sendiri. Apabila jalan atau tarekat tersebut diikuti
akan muncullah Roh Islam yang sejati dan tulen.
Ketulenan itu diuji pula dengan dihadapkan
kepada ujian bala bencana, penekanan pada
zahir dan batin. Jika ujian bala tidak
mencederakan iman maka sahlah ketulenan Roh
Islam seseorang Muslim itu. Begitulah tarekat
yang didukung oleh kaum Muslimin yang diasuh
secara langsung oleh Rasulullah s.a.w. Mereka
tundukkan jasad kepada pemerintahan roh dan
roh ditundukkan kepada perintah Allah s.w.t
yang disampaikan melalui Rasulullah s.a.w. Roh
Islam tidak dikuasai oleh sesuatu melainkan
kekuasaan Allah s.w.t. Roh Islam merdeka dari
segala sesuatu kecuali Allah s.w.t, Rasul-Nya
dan agama-Nya. Apa juga kekacauan yang
melanda dunia tidak akan sampai kepada Roh
Islam selagi orang Islam tidak menjualkan
akhiratnya untuk kebendaan dan duniawi.
Kaum Muslimin dibimbing oleh Nabi Muhammad
s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w dibimbing oleh
Jibrail a.s. Jibrail a.s dibimbing oleh Allah s.w.t.
Nabi Muhammad s.a.w telah memasuki satu
jalan khusus untuk baginda s.a.w sendiri.
Baginda s.a.w memasuki alam khalwat sewaktu
berusia 36 tahun. Baginda s.a.w pergi ke Gua
Hiraa melalui bimbingan Allah s.w.t,
sebagaimana firman-Nya:
Dan didapati-Nya engkau mencari-cari (jalan
yang benar), lalu Ia memberikan hidayah
petunjuk (dengan wahyu – al-Quran)? ( Ayat 7 :
Surah adh-Dhuha )
Tuhan yang memimpin Nabi Muhammad s.a.w
ke Gua Hiraa. Pimpinan yang demikian
dinamakan Tarikan Rahmani atau tarikan yang
langsung dari Allah s.w.t. Ketika mencari
kebenaran Nabi Muhammad s.a.w tidak pergi
kepada pendeta Yahudi dan Nasrani yang
terkenal alim mengenai kitab-kitab dari langit dan
juga ilmu falsafah. Baginda s.a.w pergi ke Gua
Hiraa yang gelap gelita, meletakkan sepenuh
harapan dan pergantungan kepada Allah s.w.t.
Apa yang dicari oleh Nabi Muhammad s.a.w
tidak dapat dihurai dan dibukakan oleh sesiapa
sahaja kecuali Allah s.w.t. Apa yang Allah s.w.t
berkehendak mengurniakan kepada Nabi
Muhammad s.a.w melebihi apa yang mampu
diberikan oleh manusia.
Setelah fitrah suci baginda s.a.w menerima
pembukaan dengan kedatangan wahyu yang
pertama, selesailah urusan berkhalwat. Khalwat
di Gua Hiraa telah memberikan makna yang
besar kepada penghidupan Nabi Muhammad
s.a.w. Latihan tersebut menjadi asas yang kukuh
di dalam pembentukan keperibadian dan
kekuatan jiwa Nabi Muhammad s.a.w. Hasilnya
rohani dan jasmani baginda s.a.w mampu
bertahan menerima kunjungan wahyu yang maha
berat dan ia juga membuatkan baginda s.a.w
mampu melakukan Israk dan Mikraj di kemudian
hari nanti. Tanpa kekuatan yang diperolehi di
Gua Hiraa mungkin jasad dan roh baginda s.a.w
akan hancur bila ‘dihempap’ oleh wahyu dan bila
baginda s.a.w memasuki alam tinggi ketika
Mikraj. Hanya golongan nabi-nabi yang
dipersiapkan untuk menjadi cukup kuat bagi
menerima kedatangan wahyu dan juga memasuki
alam tinggi. Golongan yang selain nabi-nabi,
walaupun siddiqin dan salihin, mereka hanya
menerima percikan wahyu dan memasuki alam
tinggi secara pengalaman kerohanian seperti
zauk dan kasyaf, tidak secara langsung seperti
yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Oleh yang demikian siddiqin dan salihin juga
wajib merujuk kepada wahyu di dalam
menentukan kebenaran sesuatu perkara. Siddiqin
yang paling utama, Abu Bakar as-Siddik, juga
tertakluk kepada wahyu yang diturunkan kepada
Nabi Muhammad s.a.w. Tidak ada fikiran, ilham
dan kasyaf orang siddik dan salih yang bebas
daripada wahyu. Kenyataan ini dibuktikan oleh
Nabi Muhammad s.a.w dan sahabat-sahabat
baginda s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w tidak
meninggalkan khalwat sebelum wahyu datang.
Para sahabat tidak meninggalkan Rasulullah
s.a.w, sentiasa mentaati baginda s.a.w dalam
apa perkara sekali pun.
Setelah wahyu datang tamatlah peringkat khalwat
yang dilalui oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Baginda s.a.w sebagai penterjemah wahyu yang
paling arif menyampaikan ajaran wahyu kepada
pengikut-pengikut baginda s.a.w tanpa
membawa mereka memasuki proses khalwat
baik di Gua Hiraa atau di mana-mana gua.
Tarekat atau jalan sebelum kedatangan wahyu
dengan selepas kedatangan wahyu adalah
berbeza. Wahyu membawa Nabi Muhammad
s.a.w dan pengikut baginda s.a.w memasuki
tarekat kehidupan harian di atas muka bumi, di
dalam dunia, secara bertauhid dan beramal salih
serta bertakwa. Semua itu dilakukan dengan
memperakui dan memelihara kewujudan
kekeluargaan, kemasyarakatan dan kenegaraan.
Golongan hamba yang telah memeluk agama
Islam memperakui kedudukan mereka sebagai
hamba. Tidak ada hamba yang memeluk Islam
lari dari tuan mereka. Mereka tetap menghormati
institusi kemasyarakatan sekalipun telah memilih
Islam yang mempunyai institusinya sendiri.
Golongan pedagang terus juga berdagang.
Golongan pertukangan dan pertanian terus juga
bertukang dan bertani. Tidak ada di antara
mereka yang meninggalkan urusan kehidupan
harian lantaran mahu berkhalwat secara khusus
seperti yang telah dilalui oleh Rasulullah s.a.w.
Islam tidak mengubah kehidupan harian. Apa
yang Islam buat adalah menyusun semula
kehidupan itu agar ia menjadi jalan yang lurus
menuju kebaikan di dunia dan di akhirat dan
seterusnya menemui Tuhan Rabbul Jalil.
Muslim generasi pertama telah membina asas
jalan yang lurus dengan keringat dan darah
mereka, dengan harta dan jiwa mereka. Generasi
yang datang kemudian dapat berjalan di atas
jalan lurus yang sudah siap di bina, tidak perlu
lagi membina jalan yang lain. Rasulullah s.a.w
dan para sahabat baginda s.a.w yang berjuang
menegakkan jalan yang lurus itu tidak
melepaskan sifat-sifat benar, amanah,
menyampaikan dan bijaksana dalam segala
urusan termasuklah ketika bertawakal, berserah
diri dan beriman kepada Qadak dan Qadar.
Mereka beriman kepada takdir dan berserah diri
secara bijaksana dan benar. Mereka melihat
tanda mereka berserah diri kepada Tuhan adalah
mereka menggunakan segala bakat dan
keupayaan yang Tuhan kurniakan kepada mereka
untuk bergerak di atas jalan yang lurus,
melakukan amal salih dan bertakwa. Mereka
melihat bahawa tanda mereka beriman kepada
takdir adalah mereka menggunakan segala
kekuatan untuk mempertahankan kebenaran dan
yang benar kerana yang demikian itulah takdir
yang paling benar, sementara yang lain itu
hanyalah bayangan takdir yang samar-samar dan
tidak layak diimani.
Nabi Muhammad s.a.w telah menunjukkan
contoh teladan yang benar mengenai konsep
beriman kepada takdir dan bertawakal. Baginda
s.a.w cenderung bergerak dan bertindak di
dalam sempadan kemanusiaan biasa dengan
menggunakan bakat kemanusiaan seperti orang
ramai. Pada malam pemuda-pemuda Quraisy
mengepung rumah baginda s.a.w untuk
membunuh baginda s.a.w, baginda s.a.w telah
menyuruh Saidina Ali bin Abu Talib tidur di
tempat baginda s.a.w biasa tidur dan Saidina Ali
diselimutkan dengan kain selimut baginda s.a.w
sendiri. Baginda s.a.w menggunakan strategi,
kebijaksanaan dan helah kemanusiaan untuk
mengalahkan kumpulan yang mahu membunuh
baginda s.a.w itu. Setelah keluar dari rumah,
baginda s.a.w bersama-sama sahabat paling
akrab, Saidina Abu Bakar, bersembunyi di dalam
Gua Saur. Rancangan persembunyian di sana
telah di atur dengan sangat rapi sehingga rahsia
tersebut tidak bocor. Semasa di dalam
persembunyian itu maklumat sentiasa di hantar
kepada baginda s.a.w oleh anak lelaki Saidina
Abu Bakar. Makanan disediakan oleh bekas
hamba Saidina Abu Bakar yang mengembalakan
kambing Saidina Abu Bakar di kaki Bukit Saur.
Semua jejak yang dibuat oleh Rasulullah s.a.w
dan Saidina Abu Bakar dihapuskan sehingga
tidak ada tanda-tanda yang mereka bersembunyi
di Gua Saur. Sekali lagi kaum musyrikin
ditewaskan oleh kebijaksanaan Rasulullah s.a.w.
Sebaik sahaja keadaan di dalam negeri Makkah
reda dan tenang sedikit dan telah ada ruang
untuk Rasulullah s.a.w bergerak, maklumat
tersebut dengan pantas dihantarkan oleh anak
Saidina Abu Bakar dan dengan segera pula
Rasulullah s.a.w bertindak di atas kesempatan
yang terbuka itu. Unta-unta Saidina Abu Bakar
yang kuat, yang dijaga khusus untuk tujuan hijrah
itu, dan bekalan makanan dengan segera
dihantarkan ke Gua Saur. Rasulullah s.a.w
bersama-sama Saidina Abu Bakar, dengan
dipandu oleh jurupandu yang mahir, bersegera
meninggalkan Gua Saur. Pergerakan yang begitu
pantas hanya boleh terjadi dengan perancangan
yang rapi dan bijaksana. Setelah meninggalkan
Gua Saur baginda s.a.w mengambil jalan yang
bertentangan dengan arah Yasrib. Jalan yang
paling sukar dan paling tidak di sangka telah
dipilih oleh Rasulullah s.a.w. Selepas melepasi
kawasan bahaya baharulah Rasulullah s.a.w
membelok ke arah Yasrib.
Tidak ada pengkaji sejarah yang tidak berasa
kagum dengan kebijaksanaan Rasulullah s.a.w.
Kebijaksanaan baginda s.a.w sudah menyerlah
ketika baginda s.a.w masih muda belia lagi.
Kekuatan akal baginda s.a.w dapat mengalahkan
kekuatan akal semua manusia. Semua akal
tunduk kepada akal yang mendapat pembukaan
daripada Allah s.w.t. Kebijaksanaan merupakan
mukjizat Rasulullah s.a.w yang sangat ketara.
Ketika suku-suku Quraisy sudah sampai kepada
peringkat mahu berperang sesama sendiri akibat
kebuntuan akal mereka menentukan siapakah
yang layak meletakkan semula Hajaral Aswad ke
tempat asalnya setelah Kaabah dibina semula,
Nabi Muhammad s.a.w yang pada masa itu
masih seorang pemuda, dengan mudah sahaja
menyelesaikan pertikaian tersebut, tanpa
memerlukan masa untuk berfikir, tanpa meminta
pendapat sesiapa dan tanpa ragu-ragu baginda
s.a.w mengeluarkan formula yang diterima oleh
semua orang. Kebijaksanaan baginda s.a.w
menjadi lebih sempurna lagi setelah mendapat
penerangan daripada wahyu. Tidak ada sepatah
pun perkataan baginda s.a.w yang sia-sia. Tidak
ada satu pun perbuatan baginda s.a.w yang
tidak bermanfaat. Hanya Nabi Muhammad s.a.w
seorang sahaja di dunia ini yang setiap patah
perkataan dan setiap perbuatannya direkodkan.
Hingga kini belum ditemui sebarang kesilapan
pada perbuatan dan perkataan baginda s.a.w.
Rasulullah s.a.w melaksanakan segala tugas
dengan cemerlang, dengan menggunakan bakat
dan keupayaan kemanusiaan. Memang benar
baginda s.a.w dikurniakan mukjizat tetapi
mukjizat hanya datang setelah baginda s.a.w
menggunakan bakat kemanusiaan dalam
melaksanakan tugas. Baginda s.a.w tidak
melemparkan sifat-sifat kemanusiaan lantaran
kunci mukjizat berada dalam tangan. Bahkan
keupayaan baginda s.a.w menyelesaikan
masalah kemanusiaan dengan menggunakan
bakat kemanusiaan merupakan mukjizat yang
sangat luar biasa. Baginda s.a.w telah
membuktikan bahawa seseorang insan yang
dapat mempertahankan sifat-sifat kemanusiaan
dan kehambaan dalam segala keadaan dan
makam itulah perkara yang sangat luar biasa. Di
bumi, Nabi Muhammad s.a.w bergerak sebagai
hamba Allah s.w.t dan Rasul-Nya. Di langit, Nabi
Muhammad s.a.w bergerak sebagai hamba Allah
s.w.t dan Rasul-Nya. Bahkan di hadapan Allah
s.w.t, Nabi Muhammad s.a.w sujud sebagai
hamba-Nya dan Rasul-Nya. Tidak terbalik
pandangan baginda s.a.w lantaran berlaku
perubahan stesen dan makam.
Peristiwa hijrah memberi pengajaran yang sangat
berguna kepada umat manusia agar mereka
menghargai bakat dan keupayaan kemanusiaan
yang Allah s.w.t kurniakan kepada mereka. Nabi
Muhammad s.a.w telah mengajarkan bahawa
menggunakan akal fikiran, mengadakan strategi
dan perancangan serta melakukan ikhtiar dan
usaha adalah sebahagian daripada pakej
beriman kepada takdir, bertawakal dan berserah
diri. Jika ada orang yang mentafsirkannya secara
lain tentu sekali tafsirannya berbeza dengan
tafsiran yang dikeluarkan secara nyata melalui
perbuatan oleh Rasulullah s.a.w.
Sebelum kedatangan wahyu Nabi Muhammad
s.a.w memasuki amalan berkhalwat. Setelah
wahyu datang baginda s.a.w dibimbing oleh
wahyu untuk membimbing umat manusia.
Baginda s.a.w membawa pengikut-pengikut
baginda s.a.w meredah lautan bala bencana,
menanggung penyiksaan dan menghadapi
penentangan kerana semua itu adalah batu ujian
yang menggilap iman. Tarekat khalwat sudah
berubah menjadi tarekat kehidupan harian yang
penuh dengan ujian bala bencana.
Rasulullah s.a.w dan Muslim generasi pertama
berjalan di atas ranjau kehidupan, menghadapi
kezaliman dan menanggung penderitaan.
Keluarga Yasir yang menjadi hamba kepada suku
Banu Makhzum telah diseksa dengan sangat
teruk sekali. Mereka dijemur di lembah Makkah
diwaktu panas terik dengan diletakkan batu di
atas dada mereka. Rasulullah s.a.w menziarahi
keluarga Yasir dan memberikan kekuatan rohani
kepada mereka. Baginda s.a.w bersabda yang
maksudnya: “Bergembiralah wahai keluarga
Yasir. Kamu akan mendapat tempat di dalam
syurga”. Ucapan Rasulullah s.a.w itu menjadi
penawar yang sangat mujarab, memberi
kekuatan kepada keluarga Yasir untuk
menanggung penderitaan yang sedang menimpa
mereka. Mereka mampu mempertahankan iman
mereka dengan penuh kesabaran. Mereka telah
terhibur dengan janji yang disampaikan oleh
Rasulullah s.a.w. Mereka sedikit pun tidak
berasa ragu dengan jaminan Rasulullah s.a.w itu.
Mereka telah mencium bau syurga dan ia
menjadikan mereka tenang, reda dengan takdir
Tuhan. Kebahagiaan syurga yang menunggu di
hadapan menyapu segala kesakitan yang sedang
dialami.
Walaupun diseksa dengan hebatnya oleh Banu
Makhzum namun keluarga Yasir tidak berganjak
daripada kepercayaan mereka. Usaha untuk
membawa mereka kepada kekufuran hanya sia-
sia. Orang Banu Makhzum yang gagal mengubah
akidah keluarga Yasir, menjadi kerasukan
syaitan. Apabila syaitan sudah menguasai
mereka sepenuhnya hilanglah keperimanusiaan
mereka. Dada Yasir direjam dengan tombak.
Samyah, isteri Yasir, menjadi lebih bersemangat
dan berani menentang tuannya. Banu Makhzum
tidak tahu hendak buat apa lagi dengannya.
Samyah diserahkan kepada Abu Jahal yang ikut
serta menyeksa keluarga Yasir itu. Abu Jahal
yang bersekutu dengan iblis, mengambil sebilah
tombak dan dengan sekuat-kuat tenaganya
merejamkan tombak itu ke bahagian kemaluan
Samyah hingga tembus ke belakang. Keluarlah
dua roh suci, naik kepada Tuhan mereka,
membawa kemenangan di dalam
mempertahankan tauhid. Yasir dan isterinya
Samyah menjadi syuhada yang pertama dalam
Islam. Nama mereka yang diukir dengan tinta
emas tidak mungkin padam dari lembaran
sejarah perjuangan Rasulullah s.a.w. Yasir dan
Samyah mendahului para syuhada yang lain,
menunggu mereka di pintu syurga.
Selain Yasir dan keluarganya, Bilal bin Rabah
dan ibunya juga menerima seksaan yang berat
daripada tuan mereka. Mereka menjadi hamba
kepada Umayyah bin Khalaf. Bilal menghadapi
segala penyeksaan ke atasnya dengan semangat
yang kental. Bilal berkata kepada tuannya:
“Walaupun tuan cincang lumat badan saya, tuan
pisahkan roh dari tubuh saya, namun agama ini
tetap saya anuti dan saya pertahankan sedaya
upaya saya. Tubuh saya tidak memerlukan
makanan yang enak atau pakaian yang cantik
atau kehidupan yang selesa. Roh saya yang
memerlukan makanan dan pakaian dan perlu
dipersucikan. Kini saya sudah temui yang dapat
memenuhi keperluan roh saya sebanyak
mungkin. Saya tidak memerlukan apa-apa lagi
dari tuan. Sia-sia sahaja tuan menghalangi saya
dari mendapatkan yang demikian”.
Ketegasan Bilal menambahkan kemarahan
Umayyah. Tangan Bilal diikat dan lehernya dibelit
dengan rantai yang berduri. Bilal tidak diberi
makan dan minum. Usaha yang kejam itu gagal
meruntuhkan iman Bilal. Kemudian Bilal diheret
mengelilingi kota Makkah. Orang ramai
mengejeknya sambil membalingnya dengan batu.
Tindakan begini juga tidak menggugat iman Bilal.
Apabila sampai berhampiran dengan Kaabah
Bilal menjerit sekuat-kuat hatinya: “AHAD! AHAD!
AHAD!” Perkataan inilah yang sangat dibenci oleh
kaum musyrikin Quraisy. Bilal tidak putus-putus
menyebut Ahad, Ahad, Ahad. Bilal dibawa pula
ke padang pasir yang sangat panas. Beliau
dipakaikan baju perang (baju besi). Bilal yang
dipakaikan baju besi itu dijemur di tengah panas
yang sangat terik. Iman Bilal terus memancar.
Perkataan Ahad terus keluar dari celah bibirnya.
Orang musyrikin sudah tidak dapat menahan
geram lagi. Mereka beramai-ramai mengangkat
seketul batu besar dan diletakkan di atas dada
Bilal. Nun di atas sana matahari ‘menyala’. Di
bawah pula pasir ‘membara’. Di antara keduanya
adalah Bilal yang berpakaian baju besi dan
ditindih pula oleh batu besar. Bilal tidak nampak
matahari, pasir atau batu besar. Bilal tidak
merasakan kepanasan atau keberatan. Bilal
hanya melihat satu sahaja iaitu Yang Maha Satu,
Maha Esa, Ahad! Bilal menikmati kelazatan
menyaksikan Yang Maha Esa. Dari celah
bibirnya, dengan nada yang perlahan dan
tersekat-sekat, masih lagi keluar ucapan: “Ahad!
Ahad! Ahad!” Dengarlah Bilal bermunajat: “Jika
mereka mahu membunuh aku agar aku
menyengutukan Tuhan ar-Rahman, biarlah aku
mati daripada aku berbuat demikian. Aku lebih
takut menyengutukan Allah. Allahumma! Tuhan
Ibrahim, Tuhan Yunus, Tuhan Musa dan Tuhan
Isa. Selamatkan iman daku!”
Bilal telah lulus ujian makam keesaan. Bilal
sudah memperolehi pancaran Ahadiyyah. Allah
s.w.t menghantarkan wakil-Nya untuk
menyelamatkan hamba-Nya yang telah
membuang segala sesuatu dari hatinya selain
Allah s.w.t. Abu Bakar, lelaki benar lagi jujur,
datang ke tempat Bilal yang sedang teruk
diseksa. Abu Bakar mahu membeli Bilal yang
imannya sudah dibeli oleh Allah s.w.t. Apakah
Umayyah mahu melihat Bilal mati dan dia
kerugian? Umayyah mengambil peluang yang
ditawarkan oleh Abu Bakar. Bilal dijualkan
kepada Abu Bakar dengan harga lima kali lebih
mahal daripada harga biasa seorang hamba. Abu
Bakar membayarnya tanpa tawar menawar. Abu
Bakar cuba mengangkat batu yang di atas dada
Bilal tetapi tidak berdaya. Beliau naik berang.
Disergahnya orang-orang yang berada di tempat
itu. Baharulah mereka datang mengangkat batu
tersebut. Baju besi juga ditanggalkan dari tubuh
Bilal. Bilal sudah bebas dari matahari yang
menyala dan pasir yang membara. Bilal sudah
bebas dari batu yang menindih dadanya. Bilal
sudah bebas dari baju besi yang
membungkusnya. Bilal bertanya kepada Abu
Bakar: “Adakah tuan membeli saya untuk
menjadi hamba tuan?” Abu Bakar menjawab:
“Demi Allah, wahai Bilal engkau aku bebaskan”.
Bebaslah Bilal sepenuhnya dari segala bentuk
perhambaan kecuali kehambaan terhadap Allah
s.w.t. Ibu Bilal, Hamamah, juga dibeli oleh Abu
Bakar dan dimerdekakan. Lain-lain hamba yang
dibeli dan dibebaskan oleh Abu Bakar adalah
Amir bin Furahah (lelaki yang mengembala
kambing di kaki Gunung Saur sewaktu Rasulullah
bersembunyi di sana sebelum berangkat ke
Madinah), Abu Fukaihah, Zinnirah, Ummu Ubais,
an-Nahyah dan anak perempuannya, Khabbab
bin al-Aratti (lelaki yang berada bersama-sama
adik perempuan Umar al-Khattab dan suaminya
ketika Umar menerpa masuk dan merampas
lembaran yang tertulis ayat al-Quran yang
sedang dibaca oleh adiknya) dan seorang hamba
perempuan kepada Banu Zuhrah.
Rasulullah s.a.w dan Muslim telah menjalani
tarekat ujian bala. Mereka terpaksa meninggalkan
kampung halaman, rumah tangga, kaum
keluarga, harta benda dan pekerjaan demi
menyelamatkan akidah mereka. Walau
bagaimana keras ujian yang mereka terima
namun, mereka tetap berpijak di atas bumi yang
nyata. Tarekat mereka adalah kekhalifahan di
bumi. Mereka beriman kepada akhirat dan
perkara ghaib dan mereka juga beriman kepada
perkara kehidupan harian di dalam dunia ini yang
diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Mereka menuju
akhirat dengan menunggang dunia. Tidak ada di
antara mereka yang lari daripada dunia lantaran
cintakan Allah s.w.t dan akhirat. Mereka adalah
kumpulan yang diperakui oleh Rasulullah s.a.w
sebagai puak yang paling baik pernah wujud di
atas muka bumi. Itulah puak yang
menggabungkan kehidupan dunia dengan
kehidupan akhirat, puak yang menjadikan dunia
sebagai kebun akhirat. Mereka menyintai Allah
s.w.t dan Rasul-Nya tanpa membuang dunia dan
akhirat. Mereka mendukung tarekat Islam iaitu
mentaati Allah s.w.t dan Rasul-Nya dengan
melakukan kehambaan kepada Allah s.w.t
dengan sebenar-benar kehambaan serta
melakukan amal salih dan bertakwa.
Mungkin tidak seorang pun yang datang
kemudian telah mengalami zauk atau kefanaan
yang dialami oleh Bilal sewaktu dijemur di panas
terik dengan berpakaian baju besi dan ditindih
batu besar di atas dadanya. Dalam kemuncak
kefanaan dan zauk Bilal mengucapkan: “Ahad!
Ahad! Ahad!” Suasana ketuhanan yang
menguasai Bilal dan yang sedang disaksikan
oleh mata hati Bilal menyebabkan terucap
perkataan AHAD bukan “ana al-Haq!” Masih
adakah umat kemudian yang semulia Bilal, juru
azan Rasulullah s.a.w? Bukankah pada malam
Israk dan Mikraj Rasulullah s.a.w mendengar
bunyi terompah Bilal di dalam syurga. Kemuliaan
dan ketinggian darjat Bilal masih tidak mengatasi
darjat Abu Bakar as-Siddik, sedangkan Abu
Bakar tidak melalui makam fana dan zauk.
Beliau r.a sentiasa di dalam keadaan jaga.
Zauknya adalah mencintai Allah s.w.t dan Rasul-
Nya. Kefanaan beliau r.a adalah wahyu.
Kebaqaan beliau r.a adalah ubudiah. Begitu juga
halnya dengan Umar, Usman dan Ali. Jalan yang
ditempuh oleh para sahabat itu adalah jalan yang
dibimbing secara langsung oleh Rasulullah s.a.w
dan jalan demikian diistilahkan sebagai jalan
kenabian.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar