Jumat, 08 Januari 2016

Syeikh Taqiuddin Abu Bakar Al-Assni Al-Husaini


Beliau adalah seorang wali besar yang mempunyai karamah luar biasa. Beliau termasuk Ahlil-Bait dari silisilah Al-Husaini dan bermazhab Syafi’i.

Tentang karamahnya sangat besar. Pernah diceritakan bahwa ketika tentera Islam keluar untuk berperang di Cyprus banyak orang menyaksikan bahawa Syeikh Taqiuddin ikut berperang bersama sejumlah pasukan yang terdiri dari murid beliau. Cerita tersebut waktu diceritakan pada penduduk yang tidak ikut ke medan perang mereka hanya menjawab: “Seharipun kita tidak berpisah dari Syeikh dan beliau selalu berada bersama kami”.

Diceritakan pula bahwa Syeikh sering memberi makan pada orang banyak dengan buah kurma yang masih segar pada saat-saat yang bukan musimnya.

Demikian pula diceritakan bahawasanya sekelompok jemaah haji yang ikut berhaji di suatu tahun. Rombongan haji itu ada melihat Syeikh berada di Madinah. Ada pula yang melihatnya di Mekah dan Arafah, ketika mereka kembali dari perjalanan hajinya mereka ceritakan kepada penduduk apa yang mereka lihat pada diri beliau di tiga tempat suci itu. Jawab penduduk: “Seharipun Syeikh tidak meninggalkan kota Damascus selama musim haji”.

Selain sebagai seorang wali beliau juga dikenal sebagai ulama besar yang banyak karya ilmiahnya seperti kitab Syarhul Minhaj, Syarah Muslim, Syarah Asmaul Husna, kitab Siarus Saalik sebanyak tiga jilid, Qam’un Nufus dan Kitab Alkifayah Syarah Ibnu Qasim Al-Ghazi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar