Kamis, 19 Mei 2016

Amalan Nisfu syaban

EXTRACT SIMPULAN
ADAB MENINGKATKAN KEROHANIAN PADA MALAM NISFUL SHABAN 15HB Sha’ban Nifs’ul Sha’ban/Laylatul Bara’ah
Oleh Mawlana Shaykh Adnan Kabbani ق

Dari Pengajian Grandshaykh Abdullah Al-Faiz Daghestani ق Dan Mawlana Shaykh Nazim Al-Haqqani Ar-Rabbani ق

Malam yang penuh baraka ini akan memberi bekalan untuk jasmani dan rohani kita pada tahun yang akan datang. Untuk meraikan malam ini di syorkan agar kita berjaga malam seberapa mungkin. Jika berpeluang berjaga sepanjang malam. 

Satu jam sebelum Maghrib bermandi atas niat   Grandshaykh dan Mawlana untuk menyambut malam yang penuh keberkatan ini. Selepas mandi shalat 2 Ra’kats Tahhiyatul Ghusl. Baca Adab Tariqah (Yang di baca di klinik Setiap pagi) untuk masuk malam ini dengan semua tajalli (keberkatan) surgawi. Shalat
Maghrib dengan segala Awrad, i.e. shalat jenazah, Awwabeen, Surah Sajdah.
Selepas Maghrib , baca 3 Surah Yaseen’s . Setiap kali habis 1 surah Yasin baca dengan niat berikut. Setiap selesai di ikuti dengan niat berikut.
Pertama dengan niat untuk memperolehi Rezeki/bekalan. Mohon agar Allah menyenangkan untuk mu dan anda hanya harapkan pertolongan Allah SWT sahaja dan tidak kepada orang lain.
Kedua untuk lindungan dari kesusahan, bala, masalah dan malapetaka

Ketiga untuk panjangkan umur dalam iman dan amalan Saleh dengan penuh keikhlasan untuk Allah. Selepas itu baca doa Nifsul Sha’ban seperti berikut pada selesai nya baca  setiap kali Surah Yaseen. Kalau boleh baca
Grandshaykh’s  Ad Dua Ul ‘Azam’ul Mathur sekali. Buat
Khatm’ul Khawajagan
Shalat Salat’ul Ishaa dengan penuh Awrad. Ia itushalat qabla dan badiyah. zikir selepas shalat dan Surah Mulk. Shalat
4 Rakats of Salat ‘ul Tasabeeh
2 Rakats of  Salatu Shukr dengan Doa Qunut
Grandshaykh and Mawlana selalu bershalat 100 rakats pada15hb Sha’ban and 27hb Ramadan untuk Allah demi  kemuliaan malam itu. Jika tidak boleh sepenuhnya buat seberapa berdaya. Kunci nya ialah keikhlasan

Shalat 100 rakaat SALAT’UL KHAIR – adalah berikut

Setiap rakaat baca Suratal Fatiha and 10X Suratal Ikhlas

Anda boleh shalat  50 kali dengan  2 raka’at setiap kali dengan 1 Salam atau or 25 kali dengan 4 raka’at setiap kali dengan 1 salam,

Cuba lakukan shalat ini. Sesiapa yang melakukan nya akan di lindungi dari malapetaka, perang, kesusahan, dan masalah. Mereka tidak akan jadi miskin. Dapat kematian yang baik  (husnul khotimah), mereka akan lihat wajah nabi sebelum meninggal dunia.

Pagi esok berpuasa. Sebelum itu bershalat tahajud, najat ,Shukur, tasbih
Shalat sunnat Fajr ,fardu fajr dengan Awrad-.  Dhikr, Surah Yaseen, Asma al-Husna
Shalat Ishraq dan selepas rehat shalat 8 rakaat. Baca sepanjang hari
1000 La ilaha illah
1000 Surah Ikhlas
1000 Salawat
1000 Astaghfirullah al Azeem wa atubu ilayh
1000 HasbunAllah wa’nimal Wakeel


Selamat beribadah
Bihurmati man anzalta alayhi, surat al Fatiha.
[17:32, 5/19/2016] paksheikhtabib: : Harap refer message pada hari May 7

و بعد كل مرة تدعوا بهذا الدعاء: اللهمّ يا ذا المنّ لا يَمَنُّ عليْه أحَدٌ يا ذا الجَلالِ والإكْرام يا ذا الطُّولِ والأنعْام، لا إلهَ إلا أنتَ ظَهَرَ اللاجِئين وجارُ المُسْتَجِيرين وأمانُ الخائِفِين اللهمّ ان كُنْتَ كَتَبْتَني عَنْدَكَ في أمِّ الكِتابِ شَقِياً أو مَحْرُوماً أو مَطْرُودً أو مَُقَتَراً عليّ فِي الرّزْقِ فامْحُ اللهمَ بِفَضْلِكَ شَقاوَتي وحُرْماني وطُرْدي واقْتارَ رِزْقي وثَبِتني عِنْدَكَ في أمّ الكِتابِ سَعِيداً ومَرْزُوقاً لِلخَيْراتِ فانَّكَ قُلْتَ وقَوْلُكَ الحقّ في كِتابِكَ المُنْزَل على لِسانِ نَبِيّكَ المُرْسَل يَمْحُوا اللهُ ما يَشاءُ ويُثْبِتُ وعِنْدَهُ  أمُّ الكِتاب. إلهي بالتّجَلّي الأعْظَمِ في لَيْلَةِ النّصْفِ مِن شَهْرِ شَعْبانِ المُعَظَمِ المُكَرَّمِ التي يُفْرَقُ فِيها ُكلّ أمْرٍ حَكِيم ويُبْرَمُ ان تَكْشِفَ عَنّا مِنَ البَلاءِ ما نَعْلَمُ وما لا نَعْلَمُ وما أنتَ بِهِ أعْلَمُ إنّكَ أنتَ الأعَزُّ الأكْرَم. وصلى اللهُ على سَيَّدِنا محمد وعلى آلِهِ وصَحْبِهِ وسلّم.

Allaahumma yaa Dza ‘l-Manni laa yamannu `alayhi ahad, yaa Dza ‘l-Jalaali wa ‘l-Ikraam yaa Dza ‘th-Thuuli wa ‘l-An`aam.  Laa ilaaha illa Anta.  Zhahara ‘l-laaji’iin wa Jaaru ‘l-mustajiiriin wa amaanu ‘l-khaa’ifiin.

Allaahumma inkunta katabtanii `indaka fii ummu ‘l-Kitaabi syaqiyan aw mahruuman aw mathruudan aw muqataran `alayya fi ‘r-rizqi famhu ‘l-laahumma bi-fadhlika syaqaawatii wa hurmaanii wa thurdii wa iqtaara rizqii wa tsabitnii `indaka fii ummi ‘l-kitaabi sa`iidan wa marzuuqan li ‘l-khayraati fa-innaka qulta wa qawluka ‘l-haqq fii kitaabika ‘l-munzal `alaa lisaani nabiyyika ‘l-mursal yamhu ‘l-Laahu maa yasyaa’u wa yutsbitu wa `indahu Ummu ‘l-Kitaab.

Ilaahii bi ‘t-tajallii al-a`zhami fii laylati ‘n-nishfi min syahri Sya`baani ‘l-mu`azhami ‘l-mukarrami ‘l-latii yufraqu fiihaa kullu amrin hakiimin wa yubram, an taksyifa `annaa mina ‘l-balaa’i maa na`lamu wa maa laa na`lamu wa maa Anta bihi a`lamu innaka Anta ‘l-A`azzu ‘l-Akram.  Wa shalla ‘l-Laahu `alaa Sayyidinaa Muhammadin wa `alaa aalihi wa shahbihi wa sallam.

Ya Allah, Pemilik Kemurahan Hati Yang Tak Pernah Lelah. Wahai Pemilik Keagungan, Kehormatan, Kekuatan dan Berkah. Tidak ada tuhan kecuali Engkau, Pendukung para pengungsi dan Tetangga dari orang-orang yang mencari kedekatan, Pengawal dari orang-orang yang bertaqwa.

Ya Allah, jika Engkau telah menulis dalam Kitab-Mu bahwa aku adalah orang yang hina, serba kekurangan, terbuang, dan kikir, maka hapuskanlah wahai Tuhan, melalui Kemurahan-Mu, penderitaanku, kekuranganku, pengusiranku, dan kekikiranku dan tetapkanlah aku dengan-Mu sebagai orang yang bahagia dan terberkati, sebagaimana Engkau telah berfirman—dan firman-Mu adalah benar—dalam Kitab Suci-Mu melalui lidah Rasul-Mu (s) bahwa, “Allah menghapuskan apa yang Dia Kehendaki dan menetapkan, dan di Sisi-Nyalah terdapat Ummul Kitab.” [13:39].

Wahai Tuhanku, dengan manifestasi agung dari Malam Pertengahan Bulan yang Mulia ini, Syakban di mana, “Pada Malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah,” [44:4] hapuskanlah dari kami, bencana—baik yang kami ketahui maupun yang kami tidak ketahui, dan Engkau Maha Mengetahui—dan sudah tentu, Engkau Maha Perkasa, Yang Maha Dermawan. Semoga Allah (swt) memberkati Nabi Muhammad (s), keluarganya dan para sahabatnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar