Rabu, 25 Juni 2014

Niat Niat dalam Bulan Ramadhan

 ﻧﻴﺎﺕ ﺭﻣﻀﺎﻥ ((
Niat Niat Ramadhan
- ﻧﻮﻳﺖ ﻗﻴﺎﻡ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺇﻳﻤﺎﻧﺎ ﻭ ﺍﺣﺘﺴﺎﺑﺎ
Aku berniat bangun dalam Ramadhan dengan
keimanan dan pengharapan
- ﻧﻮﻳﺖ ﺻﻮﻡ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺇﻳﻤﺎﻧﺎ ﻭﺍﺣﺘﺴﺎﺑﺎ
Aku berniat berpuasa Ramadhan dengan
keimanan dan pengharapan
- ﻧﻮﻳﺖ ﻗﺮﺍﺀﺓ ﺍﻟﻘﺮﺍﺀﻥ ﺑﺘﺪﺑﺮ ﻭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺑﻤﺎﻓﻴﻪ
Aku berniat membaca Al Quran dengan
tadabbur (memahaminya) dan mengamalkan
apa yg didalamnya
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻟﺼﻮﻡ ﻋﻦ ﻛﻞ
ﻣﺎﺳﻮﻯ ﺍﻟﻠﻪ
Aku berniat untuk puasa dari segala sesuatu
selain daripada Allah
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻟﺘﻘﺮﺏ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ
ﻭﺇﻳﺜﺎﺭﻩ ﻋﻤﺎ ﺳﻮﺍﻩ
Aku berniat untuk mendekatkan diri kepada
Allah dan mengutamakan Allah,tidaklah
selainNya
- ﻧﻮﻳﺖ ﺃﻥ ﺃﺗﻮﺏ ﺗﻮﺑﺔ
ﻧﺼﻮﺣﺂ ﺻﺤﻴﺤﺔ
Aku berniat untuk bertaubat taubat
nashuha,sebenar2nya taubat
- ﻧﻮﻳﺖ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻃﺒﺎﻋﻲ
ﻭﺃﺧﻼﻗﻲ ﺍﻟﺴﻴﺌﺔ
Aku berniat untuk mengubah tabiatku dan
akhlaqku yg buruk
- ﻧﻮﻳﺖ ﻓﻌﻞ ﺍﻟﻮﺍﺟﺒﺎﺕ
ﻭﺗﺮﻙ ﺍﻟﻤﻨﻜﺮﺍﺕ
Aku berniat melakukan kewajiban dan
meninggalkan kemungkaran
- ﻧﻮﻳﺖ ﺣﻔﻆ ﺟﻮﺍﺭﺣﻲ
ﻭﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭﺑﺎﻃﻨﻲ ﻣﻦ ﻛﻞ ﻣﺎﻻﻳﻨﺒﻐﻲ ﻭﻳﺨﻞ ﺑﺎﻟﻤﺮﻭﺀﺓ
Aku berniat untuk menjaga anggota badan dan
dhahirku dan bathinku dari semua yg tidak
sepatutnya bagiku dan merusakkan muru'ah
ataulah kehormatan
- ﻧﻮﻳﺖ ﻓﻌﻞ ﺍﻟﻨﻮﺍﻓﻞ
ﺍﻟﺴﻨﻦ ﺍﻟﻨﺒﻮﻳﺔ
Aku berniat melakukan pekerjaan sunnah dan
sunnah2 Nabawiyah
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻷﻗﺘﺪﺍﺀ ﻭﺍﻻﺗﺒﺎﻉ ﺑﺮﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻲ ﺍﻷﻗﻮﺍﻝ ﻭﺍﻷﻓﻌﺎﻝ ﻭﺍﻷﺣﻮﺍﻝ
ﻇﺎﻫﺮﺍ ﻭﺑﺎﻃﻨﺎ
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻟﺘﺨﻠﻖ ﺑﺈﺍﺧﻼﻕ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﻭﺍﻟﺘﺄﺩﺏ ﺑﺎﺩﺍﺑﻪ
Aku berniat mengikuti RasulAllah dari
pekataan, perbuatan dan keadaan secara
dhahir dan bathin
Aku berniat berakhlak dgn akhlaq Nabi
Muhammad dan beradab dengan adab beliau
- ﻧﻮﻳﺖ ﺗﺰﻛﻴﺔ ﻧﻔﺴﻲ
ﻭﺗﻬﺬﻳﺒﻬﺎ ﻭﻣﺠﺎﻫﺪﺗﻬﺎ
Aku berniat mensucikan diri dari hawa nafsu
dan mendidiknya dan memeranginya
- ﻧﻮﻳﺖ ﺗﺮﻙ ﺍﻟﻔﻀﻮﻝ ﻣﻦ ﺍﻟﻜﻼﻡ ﻭﺍﻟﻄﻌﺎﻡ ﻭﺍﻟﻤﻨﺎﻡ
Aku berniat meninggalkan fudhul (terlalu ingin
tahu) dalam percakapan, makanan dan tidur
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻷﺳﺘﻘﺎﻣﺔ ﻭﺍﻟﺜﺒﺎﺕ
ﻓﻲ ﺍﻹﻗﺒﺎﻝ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻰ ﺃﻥ ﺃﻟﻘﺎﻩ
Aku berniat beristiqamah (berterusan) dan
tetap didalam menerima segala atas Allah
hingga bertemu kepada Allah
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻟﻤﻼﺯﻣﺔ ﻭﺍﻟﻤﺪﺍﻭﻣﺔ
ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻄﺎﻋﺔ ﻭﺍﻟﻌﺒﺎﺩﺓ ﺍﻟﻰ
ﺁﺧﺮ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻭﻋﻤﺮﻱ
Aku berniat senantiasa pada membiasakan
atas ketaatan dan ibadah hingga akhir hayatku
dan umurku
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻟﺘﺮﻗﻲ ﻓﻲ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺍﻹﺳﻼﻡ ﻭﺍﻹﻳﻤﺎﻥ ﻭﺍﻹﺣﺴﺎﻥ ﻭﺍﻟﻌﺮﻓﺎﻥ
Aku berniat menambahkan derajat keislaman
dan keimanan dan keihsanan dan kearifan
- ﻧﻮﻳﺖ ﺍﻟﻤﻮﺍﺳﺎﺓ ﻹﺧﻮﺍﻧﻲ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ
Aku berniat bersatu dengan saudara2 muslimin
- ﻧﻮﻳﺖ ﺗﻔﻘﺪ ﺣﺎﻝ ﺍﻟﻤﺤﺘﺎﺟﻴﻦ ﻭﺍﻟﻔﻘﺮﺍﺀ ﻭﺍﻟﻤﺴﺎﻛﻴﻦ
Aku berniat menginfaqkan kpd org2 dalam
keadaan memerlukan, orang2 fakir dan orang2
miskin
- ﻧﻮﻳﺖ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﺍﻟﻤﺴﺎﻋﺪﺓ ﻭﺍﻟﻌﻮﻥ ﻟﺠﻤﻴﻊ ﺍﻟﻤﺨﻠﻮﻗﻴﻦ
Aku berniat menghulurkan pertolongan dan
bantuan untuk semua makhluq
- ﻧﻮﻳﺖ ﺑﺬﻝ ﺍﻟﻤﻌﺮﻭﻑ ﻟﻜﻞ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺃﺟﻤﻌﻴﻦ .
ﻧﻮﻳﺖ ﺻﻠﺔ ﺍﻟﺮﺣﻢ
Aku berniat berkorban dengan kebaikan untuk
seluruh manusia
Aku berniat bershilaturrahmi
ﻭﺍﺧﻴﺮﺍً ﻧﻮﻳﺖ . ﺍﻟﺰﻳﺎﺭﺓ ﻟﻠﺤﺒﻴﺐ
ﻭﺍﻟﻌﻤﺮﺓ ﺍﻥ ﺗﻴﺴﺮ ﻟﻲ
Dan pada akhirnya aku berniat untuk ziarah
RasulAllah shallAllahu 'Alaihi wa sallam dan
umrah, semoga dipermudahkan untuk ku
ﻛﻠﻨﺎ ﻧﻨﻮﻱ ﺟﻤﻴﻌﺎً ﺑﻬﺬﻩ ﺍﻟﻨﻮﺍﻳﺎ ﻭﺍﻛﺜﺮ
ﻭﻛﻤﺎ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻤﺼﻄﻔﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ )) ﻧﻴﺔ ﺍﻟﻤﺆﻣﻦ ﺧﻴﺮﺍً ﻣﻦ
ﻋﻤﻠﻪ ((
ﺻﺪﻕ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ
Kita semua berniat bersama dgn niat2 diatas
dan perbanyakkan niat seperti mana yg
disabdakan oleh RasulAllah shallAllahu 'Alaihi
wa sallam
"Niat mukmin lebih baik dr amalannya"
Sungguh benar sabda Rasulullah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar